منوعات

الأربعاء، 31 أغسطس 2016

كيفي نحمى الطيور من الحر

كيفي نحمى الطيور من الحر


ازاى نحمي عصافيرنا من حر الصيف و الكوراسات المفروض نقدمها بعد الموسم


اولا الكوراسات المفروض نقدمها

------------------------------
-1- الفلاجيل عشان لو مثل الجوز الى بينتج كان عندو مرض معوي او الزغليل لمده خمس ايام بيتحط في المياه
2- نقدم الكوراسات زي الاملاح المعد نيه (السلينيوم) بعد الفلاجيل لمده خمس ايام بس بعد الفلاجيل لازم تيريح عصافيرك يوم بيتجاب من عند البيطري او محل العصافير بي 5 ج
3- نجيب فيتامينات من عند البيطري او محل العصافير بيكون لونها اسود وريحتها وحشه بي 5ج ممكن واحد مثل يقول هو انت لي مش بتستخدم طبيبعي اصل انا لو اعدت ادور الفيتامينات مش هخلص
4- انا بحب اقدم كوراسات طبيعيه وانا عامل كوارس خاص بيه مجربو مليون مره مكون من(لمون و توم و جنازبيل و وحبه البركه و عسل نحل و رمان لو مش موجود يبقا دبس الرمان من عند العطار او العلاف زى متحب بي 1ج و فصين برتقال وتفاح وقرفه ونعناع وينسون وبطيخ )بس اللتر للجوز دي مفيده جدااااااااااااااا للعصافير ولو عايز تزود ماشي بس اهم حاجه تحطها في التلاجه عشان لو به هتبوظ تحط غطاين على المسقاه
5- وجبه البيض بالبقسمات مهمه جدااااااااا و القمح النقوع
6- الخيار و الجزر انا بسمي الخيار و الجزر تلوين عشان هما فوائدهم بتروح للريش وانا بحب اديها للعصافير ابل ما ابيعها عشان هما بيوضحو لون الريش وبيخلو فاقع
بس كدا دي الكورسات الي بقدمها للعصافير بتاعتي ومش واخدها من حد نخش بقا عن طرق الوقايه من الحر
--------------------------------------------------
طبعا انا كتبت حاجات فوق دي كافيه بي انها تحمي العصافير بس انا حبيت اكتب برضو عشان خاطر الحاجات دي ممكن متنفعش
1- انا لما بكون الجو حر اوى بحط في المسقاه تلج لما يكون الجو حر اوى على العصافير
2- لما يكون الجو حر اوى تجيب قمشه و تبلها بي ميه سقعه وتحطها على الاقفص عشان تخفف عليهم شويه
3- تجيب الفخاره الى بيبض فيه الحمام وتملها ممكن متخشش في السلاكه او تجيب بلاستكيه وتملها وتحط فيها قلبين طوب و تحط تلج عشان ميغرقوش
بس المفروض في حاله الصيف تجيب قفص واسع ي بتاع الكوكتيل عشان يطيرو في وتعرف تتعامل ووجبه البيض بالبقسماط لمده ساعه لو الجو حلو اونص لما يكون حر

رفع الصور

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق